Kvinnor som vill gifta

Samtalet mellan man och kvinna genom tiderna.

2019.02.05 17:30 gothrian Samtalet mellan man och kvinna genom tiderna.


M:tja K:Tjena. M:du, vi har ju just börja bygga samhällen och så. Och vi har evigt liv, så det kanske är bra om vi kommer överenns? K: Det låter bra. För jag har just fått reda på att en rivaliserande stam ska anfalla oss för att ta våra jaktmarker. M:Fan det låter inte bra! Men vi är väl en ganska stor stam? K: Ja jag räknade och vi är exakt 150 kvinnor och 150 män. M: Okej! Men om vi ska försvara oss så kanske det är bra att ta reda på hur många som kommer dö i striden, så vi vet hur mycket resurser det här kommer kosta? K:Redan tänkt på det, 80-100 personer kommer antagligen dö. M:Men fan vad hemskt! K:ja det suger! M:Aja men vilka är det vi skickar då för att dö? K: Vad tycker du? M: vilka är bäst på att slåss? K: alla är lika bra av någon konstig anledning, det är absolut ingen skillnad i vår stam i stridsduglighet mellan män och kvinna. M:det är weird. K: jo men vi har ju spjut, pilbågar å grejer så det kanske beror på det. M:aja whatever. Vad tycker du att vi ska skicka ut för att dö? K: skicka ut enbart män. Tycker jag. M: jaha varför då? Jag trodde du gillade män. K:Nej, lyssna. Hur många barn kan vi producera fram om vi har 150 kvinnor kvar och 50 män? Och hur många barn kan vi få fram ifall det är tvärt om? M: Shit du har rätt! För jag antar att det här inte är sista gången vi kommer behöva slåss med andra. K:nej exakt. Just nu handlar det ju om överlevnad och då har ni män inte lika stort värde som oss kvinnor, så vi borde göra en ansträngning till att försöka hålla kvinnor skyddade. M:Ja, sen har jag märkt att ni blöder och har er. Om ni inte går omkring och är gravida eller tar hand om barnen, så det kanske är bäst att ni sköter det här med hemmet och skit, medans vi män är ute och utsätter oss för fara för att hålla er trygga? K: Fett tråkigt att stanna hemma. Men ja, vi kör på det här. M:ait, ses sen.
350 år senare:
K: tja M:yo K: Du, ni män är lite väl vårdslösa M:vad menar du? K: Ni knullar runt så jävla mycket så det kan ibland vara svårt att veta vems barn som är vems. M: Shit, det är ju inte bra, för vi vill ju inte ha incest barn! K: Nej dels det. Men sen så har ni män blivit så jävla vårdslösa ända sen vi beslutade att ni ska dö för att skydda oss kvinnor, fan är det som händer egentligen? M: Ja men vi måste hela tiden testa nya saker för att se om vi kan förbättra någonting, de andra stammarna som vi konkurrerar med gör massa utvecklingar så vi måste hänga med. K: jag såg Olof där borta rida på en gris på taket och bli avslängd. M: Ja men han var ju full! K:full? M:ja? Vi höll på att fira vår gud? K: GUD!? Va? M: Ja, vi var lixom tvugna att komma på vad som händer efter vi dör, eftersom duvet alla andra är ju dödliga. Dom behöver känna att det är värt att dö för något. K: Men ni dör ju för att skydda oss! M: Ja men.. duvet... K: Nej!? Vad? M: Ibland så duvet.. har kvinnor en.. eh.. annan nyans av underbar.. som.. kanske duvet, sänker motivationen att gå och dö för er. K: vi måste leva med män som rider på grisar! M: aja men okej skitsamma, gjort är gjort. Vad ska vi göra åt problemet du pratade om? K: Ni män får börja gifta er med oss kvinnor M: Jaha? Vad löser det? K: Jo men kolla, om de andra är fast med varandra för resten av sina liv- så blir de tvugna att prata med varandra och lösa problemen, ni män kan skydda oss bättre och ta hand om oss bättre om ni tillhör en kvinna. M: ahh, jag vet inte asså.. K: Jo! Det löser problemet med incest, byn blir tryggare för vi kan tjata på er att sköta er så att ni inte har ihjäl er själva. Och vi får djupare relationer för att det tvingar män och kvinnor att faktiskt lösa problem i relationen istället för att gå vidare till någon annan partner. M:Fine! Men jag styr in det i hela den här religionsgrejen. Men då får ni kvinnor ta våra efternamn när vi gifter oss! K:va? M: JA! Jag ska sälja in den här skiten till dom som bygger den här byn, inte till dem som sköter underhållet utav det. Vet du hur känsligt det manliga egot är eller? K:Men vad spelar det för roll om det är kvinnans eller mannens efternamn? M:Jo för när vi skriver våra krigshistorier om hjältar som fallit i strid eller gjort någonting coolt. Så använder vi mannens fulla namn och stamträd- det blir för förvirrande om vi ska hålla på att byta namn hela tiden. Så dels det och någonting tycker jag att vi borde få behålla eftersom vi gör allt det farliga. K:FINE! Men det är vi kvinnor som väljer män, ni måste uppvakta oss M: ehh? Varför? K: För att kolla: Jag kommer vara handikappad med att vara gravid, jag blöder en gång i månaden och sen måste jag ta hand om barnen, jag måste välja och måste vara attraherad av den mest kompetenta mannen som dels kan se till att barnen har det bra, men även så att barnen är friska när de föds. Jag kan inte fucking gifta mig med OLOF om han ska vara en börda för mig, då överlever ingen!
Feodal tiden:
M: Fan det börjar bli något utav det här! K: Ja! Fan vi har hela kungariken. M: Ja, livet har aldrig varit bättre för män och kvinnor än vad vi har just nu. K: Det suger dock att det här med att vi gifter bort prinsessor och skit. M:Du det är ingen picknick för prinsarna heller när det kommer till sånt. Men det hjälper till att stärka band mellan kungariken istället för att vi ska gå och slåss hela tiden. K: Ja, det är trots allt det mest logiska att göra nu när jag tänker efter. Det är lite det här med att man gör uppoffringar för någonting som är större än sig själv. M: Ja, det lyckades vi väva in med religionen vi skapade så det känns mer meningsfullt. K: Men hur blev det sånna här skillnader mellan fattig och rik? M: Pareto distrubitionen. K: Va? M: nä inget.. K: kan vi kanske försöka lösa det här med.. intimhygien snart? Jag börjar bli trött på att använda fårull och annan skit. M:får kolla in på det, jag känner att det här bara är en fas, bättre tider kommer.
300 år senare.
K:en fas sa du? M:tålamod, kommer du ihåg Mesopotamien eller? K: ja men chop fucking chop! Vi blev ju nästan utrotade av den där pesten och den där religionen står i vägen för att vi ska kunna ta oss nånstans!
Tidigt 1900- tal
M: Här, varsågod! En binda! K: ÅH! Nice! Kolla nu kan jag värsta göra massa saker jag inte kunde göra förut! M: Håller med! Om kvinnor kan göra mer nu så kan vi utvecklas snabbare, det är fullt logiskt! K:Vi får göra lite samhällsförändringar på grund av den här teknologin, det är vi ju ganska rutinerade på. Vi har ju trots allt hållt på med det här i hundratusentals år nu. M: Jo men tänk på att duvet, vi män har lixom gjort vår grej lika länge som ni har gjort er grej i det här ursprungsavtalet, så om ni ska vara med så måste ni följa dom reglerna som vi upprättat. K: Fine! Sätt in oss där det funkar, fett kul att få hänga med dig. M: Ja det här betyder också att jag kan spendera lite mer tid med barnen än vad jag någonsin har gjort förut! K: tipp topp.. men vi styr lite sociala reformer så att kvinnor får gå i skola i större utsträckning. M:låter bra.
Extremt säkra preventivmedel kommer till befolkningen 1960.
K:fett coolt! Jag kan nu bestämma när jag vill ha barn och behöver inte förlita mig på dig lika mycket som förut! M: JA! Det är ju fan fantastiskt! K: ja! Och nu i samma veva så kan jag få börja rösta! M: Ja det verkar ju logiskt att du ska få göra nu när det ända handikappet som du har på min sida av samhället är att du är lite svagare än mig, vi kör på ett par till reformer! K: åh! Kan jag få göra dom här reformerna då? Skäligen så borde en kvinnas rättigheter bli skrivet utav en kvinna. M: Ja, varför inte, det låter ju faktiskt ganska resonligt.
Feminism:
K:ÄNTLIGEN FRI FRÅN DINA BOJOR! M: va!? K:I alla dessa år så har jag varit förtryckt utav dig! Du har våldtagit mig och skändat mig, du har strukturellt skapat ett samhälle som är till för att hålla mig nere! JAG ÄR INTE MINDRE VÄRD ÄN DIG! M:ehhh.. men.. vi har väl båda gjort uppoffringar? K: VILKA UPPOFFRINGAR HAR DU FÅTT UTSTÅ? NEJ JUSTE! INGA! M: Men vad är det med dig? K: Nu lyssnar du på mig! Vi ska införa de system som jag har haft i dessa hundratusentals år med underhållet av samhället i det systemet som du har byggt upp för att utveckla samhället M:Lugnar du ner dig då? K: Så länge du bara håller käften och gör som jag säger! M: MEN! Nej fuck it! Då ser jag inga fördelar alls i hela den här giftemålsgrejen. K: FINE! Jag behöver dig inte längre! M: Okej!? Men vi måste ju fortfarande duvet.. leva tillsammans K: Så länge du erkänner att allt elände som jag har fått utstå genom all denna tid och fortfarande hjälper mig att göra de förändringar som jag vill förändra så kommer vi komma överens helt perfekt. M: men det låter ju inte logiskt eller rättvist alls! K: vad ska du göra åt saken. M: Ja.. vad ska jag göra åt saken...
submitted by gothrian to SwedishFeed [link] [comments]


2017.08.17 10:13 vonadler [HPSA] Lönskaläge, enkelt och dubbelt hor

Här kan du läsa tidigare HPSAer.
HPSA brukade stå för Historical Public Service Announcement, men på bromskloss utmärkta inrådan står det numera för Historia På Sweddit Anbefalles.
Idag ska vi prata om sexualbrott i Sveriges historia.
Karl IX införde 1608 ny landslag som ersatte Magnus Erikssons landslag. Den var i stora delar lika, förutom att man infört en del gammeltestamentliga lagar, däribland straff för lönskaläge, enkelt och dubbelt hor.
Lönskaläge var när två ogifta människor hade sex med varandra. Enkelt hor var när en ogift hade sex med en gift, och dubbelt hor när två gifta (som inte var gifta med varandra) hade sex med varandra. Straffet varierade genom olika iterationer av lagen, men generellt kan man säg att lönskaläge bestraffades med böter, enkelt hor med böter (för den ogifte) eller böter och spöstraff (för den gifte) och dubbelt hor med döden för båda parter. Upprepade förseelser innebar att straffet skärptes i omgångar. Andra gångens lönskaläge straffades t.ex. även det med spöstraff.
Den som inte kunde betala sina (mycket höga) böter bestraffades också med spöstraff.
Dödsstraffen var dock relativt ovanliga, då det svenska rättssystemet tycktes tycka det var väldigt obehagligt att ha ihjäl folk för otrohet. Ofta gjordes namninsamlingar genom förbön i kyrkan av grannar och släktingar som sedan skickades till rätten med bön om strafflindring för den dömde, vilket oftast hade god effekt - med grannar och släktingars garantier att brottet inte skulle upprepas angå man sig kunna döma mildare, och dödsstraff omvandlades ofta till spöstraff eller böter.
Ett typiskt exempel på hur man gärna ordnade saken kommer från 1641, då Ingeborg Jonsdotter, gift med bonden Karl Persson anklagas för dubbelt hor.
En viktig poäng i detta är att sexualsynen på den här tiden i mångt och mycket är omvänd den vi har idag. Män ansågs lite högre stående än kvinnor, lite närmare Gud och därför mer kapabla att stå emot det världsliga köttets lustar. En kvinna som inte fick sig vad hon behövde i äktenskapssängen däremot skulle helt naturligt gå annorstädes för att få vad hon behövde.
Ingeborg Jonsdotter och hennes älskare erkände sitt brott, men medan han flyktade var hon kvar och dömdes till döden - att hon dessutom blivit gravid ansågs som en extra graverande omständighet i sammanhanget.
Dödsdomen kom, men ingen iblandad ville egentligen att Ingeborg skulle dö. Hennes make bad vid högmässan med trillande tårar om nåd för sin hustru och hade redan innan svarat på frågan om vad han trodde orsakat det hela att han inte haft samlag med henne, trots att de varit gifta i två och ett halvt år. Som skäl angavs att hon inte visade honom någon kärlek, varvid han inte kunde få upp den.
En böneskrift skickades till hovrätten, som socknens framstående män och prästen skrev på, och hovrätten skred till verket och lät fyra kunniga män undersöka Karl Perssons utrustning, vilken de rapporterade var normal och kapabel. Karl Persson hävdade att han var alldeles för blyg för samlag. Ärendet bollades därför vidare till domkapitlet, där man efter att ha förhört paret och konstaterat att de ville fortsätta vara gifta ålade de tu att inom tre veckor ha ett samlag. Dock rapporterade de efter tiden till sin kyrkoherde att de misslyckats. De fick åtta dagar till på sig, men tydligen hade Karl Persson 'legat som stock och sten' och inte åstadkommit något.
Dock kom man i en briljant manöver då fram till att eftersom ett äktenskap inte bara ska ingås, det ska också fullbordas med ett samlag att Karl och Ingeborg inte var gifta på riktigt eftersom de aldrig fått till det. Ingeborgs dom reducerades därför till enkelt hor och böter.
Var Karl impotent, asexuell eller kanske homosexuell (eftersom de kunniga männen inte fann några fel på hans utrustning) eller ljög man bara för rätten för att rädda Ingeborgs liv? Svårt att veta i efterhand.
1779 avskaffades dödsstraffet för dubbelt hor, men först 1937 avkriminaliserades äktenskapsbrott helt och hållet.
submitted by vonadler to sweden [link] [comments]


2015.07.20 00:45 danne_trix ska tydligen vara manlig brudtärna, är detta normalt? borde jag skämmas vid bröllopet?

fick nyss reda på att två av mina goda vänner ska gifta sig. Pratar med den blivande bruden och hon säger att jag måste vara brudtärna. Jag vill inte vara oförskämd och fråga varför jag inte kan vara bestman, brudgummen har väl för många redan eller något antar jag.
Jag känner mig ju hedrad att hon ens vill ha mig där, men det känns lite konstigt. Det är ju så himla normalt att brudtärnor ska vara kvinnor.
Jävla könsroller
Vad gör man som brudtärna/bestman ens? ingen jävla aning
edit: efter alla kommentarer har jag ännu mer ångest
submitted by danne_trix to sweden [link] [comments]